Vänligen Observera att för ombokning av befintliga tider eller avbokning behöver du logga in på Mina sidor.

Näsets Tandläkargrupp - din privattandläkare

Målsättningen för vår tandläkarpraktik är att ge högsta kvalitet tandvård i en toppmodern miljö med noggrann uppmärksamhet på detaljer och djup personlig respekt.

 

Akut tandvård

 

Nästets Tandläkargrupp erbjuder komplett tandvård för barn och vuxna i alla åldrar. Vi erbjuder även akut- och tandläkarrädda patienter i en lugn och trevlig miljö.
Vår klinik hjälper tandvårdsrädda eller känsliga patienter som kan ha haft dålig erfarenhet och därför ha undvikit tandvård.

Vi ser bara en patient åt gången (Ingen dubbel-bokning). Detta för att du som patient ska få en lugn och behaglig upplevelse hos oss.

 

Vänta inte tills smärtan och obehaget blir för mycket. Vi har olika flexibla tidsluckor för att passa dina behov - fyll bara i vårt kontaktformulär eller ring oss och boka en tid!

 

Näsets Tandläkargrupp - ett självklart val av tandläkare i Höllviken, Skanör och Falsterbo!

Patientsäkerhetsberättelse 2023

Ett avsnitt i den nya Patientsäkerhetslagen (PSL) beskriver att en s.k. återkommande ny Patientsäkerhetsberättelse ska finnas tillgänglig hos oss på Näsets Tandläkargrupp AB nedan kallad kliniken fr.o.m. den 1 mars varje år.


Systematiskt patientsäkerhetsarbete

Vi bedriver ett systematiskt patientsäkerhetsarbete och arbetar förebyggande för att förhindra vårdskador. Vår patientsäkerhetsberättelse finns i på vår hemsida. Som vårdgivare är det viktigt att förklara, motivera och utveckla på vilket sätt vi bedriver vår patientsäkerhetsutveckling. Detta gör att vi som vårdgivaren alltid också är skyldig att utreda händelser som lett till, eller hade kunnat leda till vårdskada. Varje månad går vi igenom avvikelser med all personal för att förhindra framtida problem och utveckla vår verksamhet genom ett ständigt lärande.


Lex Maria-anmälan

Vi har som vårdgivare skyldighet att göra en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg, IVO, när en allvarlig vårdskada inträffat, en så kallad Lex Maria-anmälan.


Patienten ska informeras

Vi som vårdgivare ska också informera den patient som har drabbats av en vårdskada om det inträffade och vilka åtgärder som vidtagits för att det inte ska hända igen.


Anmälan till IVO i vissa fall

Vi som vårdgivare ska dessutom göra en anmälan till IVO om det finns skälig anledning att befara att en legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal utgör en fara för patientsäkerheten. IVO kan vända sig till Hälso och sjukvårdens ansvarsnämnd, HSAN, när IVO anser det finns skäl för beslut om prövotid, återkallelse av legitimation, återkallelse av annan behörighet eller begränsning av förskrivningsrätt.


Hälso- och sjukvårdspersonalens skyldigheter

I patientsäkerhetslagen beskrivs även hälso- och sjukvårdspersonalens skyldighet att utföra sitt arbete enligt vetenskap och beprövad erfarenhet.

Hälso- och sjukvårdspersonal har ett eget ansvar för hur arbetsuppgifter utförs. Dessutom ska hälso- och sjukvårdspersonalen bidra till god patientsäkerhet och rapportera både risker för vårdskador och händelser som lett till, eller hade kunnat leda till, vårdskador till vårdgivaren.



Patientsäkerhetsarbetet har bedrivits enligt följande

• Vi utför rutinmässiga kontroller, genomgång och uppföljning av Hygien och Smittskydd samt Miljö och Arbetsmiljö

• Kliniken använder händelserapporteringssystem och genomför regelbundet analyser och förbättringar av de händelser som inträffat. Kliniken har också en tids- och åtgärdsplan för händelsehanteringen.

• Kliniken deltar regelbundet i nätverksmöten med andra Kliniker i närområdet.

• Vi implementerar och följer de rutiner som åligger oss.

• Vi har regelbundna möten med fasta punkter på dagordningen som gäller ex avvikelser och patientfall, vilka också noteras och följs upp enligt bestämd tidsplan.


Följande åtgärder har vidtagits för att öka patientsäkerheten

• Vår vidareutbildningsplan uppdateras konstant, med interna och externa kurser, konferenser och kompetensutveckling under året. Personalen har under 2022 vidareutbildats i tex Straumanns senaste implantatsystem, Digitalt avtrycksteknik, Röntgendiagnostik och patientbemötande. Vi deltog alla också vid SweDental, en mässa för all personal inom tandvård, där vi träffade leverantörer och uppdaterade vår kompetens/handhavande inom dess respektive område.

• Nyinvesteringar under året var bl.a införskaffande av digital avtrycksteknik som utöver sin bekvämlighet för patienterna höjer kvaliten på arbeten som lämnas ut. Vi har planer för nyrekrytering av fler vårdgivare och expansion i Vellinge under 2023.

• Vi har regelbundna genomgångar av material för att säkerställa att det uppnår de krav som ställs och inte är för gamla.

• Vi använder oss fortsatt av batch-system och loggbok för vissa instrument/brickor, för att enkelt kunna följa upp spårbarhet vid eventuell skada.

• Vi är konstant i dialog med tandtekniska laboratorier för att säkra kvaliteten på utförda arbeten.

• All utrustning genomgår fortsatt validering av certifierad personal.

• Kontroll och analys av klinikens akuta patienter har medfört och visat att vi ligger optimalt i omhändertagande av antalet akuta besök.

• Vi arbetar aktivt för att väntetider ska kortas så mycket som möjligt, akuta ärenden behandlas senast dagen efter för patienter som går regelbundet hos oss.

• Genom att våra patienter muntligt informeras men även erbjuds en skriftlig behandlingsplan, vet alla våra patienter vad som skall göras, planerad tid samt ett cirka pris vad behandlingen kommer att kosta.



Vår filosofi är minimalinvasiv tandvård utan tidspress vilket är till stor hjälp för många patienter som tycker det är obehagligt att gå till tandläkaren