Vänligen Observera att för ombokning av befintliga tider eller avbokning behöver du logga in på Mina sidor.



Uppdatering kring Covid-19


2021-01-04

För närvarande tar vi ENDAST emot besökande som har avtalade tider. Vi har utökat personalstyrkan för att ta emot telefonsamtal. Vänligen kontakta oss på 040-452662 om du önskar boka tid eller boka via länken ovan på denna sida.


2020-10-28

För din och våra medarbetares hälsa och säkerhet, och för att minska risken för smittspridning av coronavirus (COVID-19) önskar vi följande stöd. Om du, familjemedlemmar eller samboende har varit i coronariskområde de senaste 14 dagarna, har symtom på Coronasmitta  eller sitter i frivillig karantän, ber vi dig avvakta med ditt besök tills det är riskfritt.  


Försök att komma ensam till kliniken i det mån möjligt för att hålla väntrum och gemensamma utrymmen fri från trängsel. Vid ankomst tvätta gärna händerna på vår kundtoalett eller använd handsprit som är placerad vid ingången.


Är du orolig för att komma in på egen hand kan personalen hämta dig utanför. Vi behöver då att du ringer från din mobil vid ankomst till parkeringen så vi vet att du är utanför.


För närvarande är vi fullt utrustade för att kunna ta hand om dig på bästa sätt. Oavsett Coronatider eller ej har vi som regel alltid hög beredskap och hygienrutiner för att du som patient ska känna dig trygg hos oss. Trots detta har vi sedan pandemins början vidtagit ytterligare åtgärder för att skydda dig extra med hänsyn till Covid-19. Ändrade rutiner i nuvarande läge innebär att vår kapacitet för närvarande är något begränsad och det kan förekomma något längre väntetider.

Därför vill jag tacka dig för ditt tålamod om vi skulle vara försenade med att kalla dig för din årliga rutinundersökning.


I övrigt så fortsätter vi att hålla oss uppdaterade och tar del av all information från myndigheter för att kunna bedriva tandvård på ett säkert sätt.

Som vårdgivare och klinikchef är jag huvudman för denna verksamhet. Det innebär att jag, utifrån befintligt kunskapsunderlag, ansvarar för att vidta de åtgärder som jag finner lämpliga för att begränsa spridningen av coronaviruset. Ett viktigt kunskapsunderlag är naturligtvis myndigheternas bedömningar. Enligt Patientsäkerhetslag (2010:659) ska jag leda och kontrollera verksamheten på sådant sätt som leder till att kravet på god vård i Tandvårdslag (2985:125) upprätthålls. I detta ingår åtgärder för att begränsa smittspridning.


Vid bokning av akuttider behöver vi din hjälp för att kunna identifiera vilka som tillhör riskgrupper, dvs 70+, diabetiker, astmatiker, patienter med hjärtsjukdomar samt patienter som behandlas med immunosupressiva läkemedel så att vi kan vidta specifika åtgärder. 


Alexander Kamkar

Klinikchef


 

Patientinformation angående Patientsäkerhet på Näsets Tandläkargrupp:

Nya Dataskyddsförordningen/GDPR

 

Varje gång du kontaktar oss registrerar vi personuppgifter om dig. Personuppgifterna behövs för att kunna ge en god, säker och trygg tandvård. Personuppgifterna används också för att följa upp vår verksamhet och för att få en bild av våra patienters tandhälsa. De två lagar som reglerar hanteringen av personuppgifter inom vår verksamhet är Patientdatalagen och Dataskyddsförordningen.

 

Hur behandlar ni mina personuppgifter?

Vi är skyldiga att föra en patientjournal avseende varje patient. Patientjournalen kan exempelvis innehålla personuppgifter som bakgrunden till vården, uppgift om ställd diagnos, utförda och planerade åtgärder och uppgift om när och vem som har gjort anteckningen i journalen. Dina personuppgifter behövs och behandlas för att kunna ge en god och säker vård, samt för verksamhets- och kvalitetsuppföljning. En del av personuppgifterna måste dessutom rapporteras till nationella hälsodataregister och Försäkringskassan. Vi har rätt att registrera dina personuppgifter i patientjournalen och hälso- och sjukvårdsregister även om du inte gett oss ditt samtycke.

 

Som patient hos oss har du möjlighet att boka tid via vår webbplats, via mejl eller telefon. För att tillhandhålla dig denna tjänst samlar vi in ditt namn, mejl och telefonnummer. Behandlingen av dina personuppgifter är nödvändig för att kunna fullgöra avtalet med dig och för att fullgöra rättsliga förpliktelser som åvilar oss i egenskap av vårdgivare. Kontaktuppgifterna sparas i vårt patientjournalsystem i enlighet med bestämmelserna i Patientdatalagen.

 

Hur länge bevarar vi dina personuppgifter?

Det finns klara regler i Patientdatalagen och Dataskyddsförordningen för hur vi ska bevara eller gallra ut dina personuppgifter. Enligt dessa regelverk ska exempelvis personuppgifter i en journalhandling bevaras minst tio år efter det att den sista personuppgiften fördes in i handlingen.

 

Vem får tillgång till dina personuppgifter?

Inom tandvården råder sträng sekretess för uppgifter om patienters hälsotillstånd eller andra personliga förhållanden. Vi kommer därför inte att lämna ut dina personuppgifter om vi inte är skyldiga att göra det till följd av lagar och föreskrifter (t.ex. till Försäkringskassan, Socialstyrelsen och Smittskyddsinstitutet), eller om vi har fått ditt uttryckliga samtycke till sådant utlämnande.

 

Detta utesluter inte att vi kan använda leverantörer som behandlar dina personuppgifter för vår räkning i enlighet med skriftliga avtal och våra instruktioner. Leverantören som får tillgång till dina personuppgifter ges inte någon rätt att använda dina personuppgifter för andra syften än de syften som anges enligt denna patientinformation.

 

Vilka rättigheter har jag?

Ta del av patientjournalen

Som patient har du rätt att ta del av uppgifter som finns i din patientjournal. Du har även rätt att få en kopia av hela eller delar av patientjournalen.

 

Få dina personuppgifter rättade eller raderade

Om du har en avvikande mening i förhållande till det som står i din patientjournal, eller anser att en uppgift där är oriktig, har du rätt att få detta infört i din patientjournal. För att få en uppgift borttagen i din patientjournal måste du vända dig till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) på www.ivo.se för att få detta prövat. 

 

 

Spärra uppgifter i din patientjournal

Innan uppgift görs tillgänglig för annan vårdgivare genom sammanhållen journalföring ska du informeras om vad sammanhållen journalföring innebär. Notera i sammanhanget att för att annan vårdgivare ska få behandla dina uppgifter krävs ditt samtycke. Om du inte vill att dina journaluppgifter ska vara elektroniskt tillgängliga för andra vårdgivare kan du begära att uppgifterna spärras helt eller delvis för elektronisk åtkomst. Du ska då bli upplyst om vad detta kan få för konsekvenser för din vård, till exempel att du själv måste berätta för vårdpersonalen vad de behöver veta för att ge dig en god och säker vård. Du ska också vara medveten om att spärr endast kan sättas i elektronisk journal, inte i journal som endast finns i pappersburen.

 

Invända mot behandling

Du har rätt att göra invändningar mot vissa personuppgiftsbehandlingar som vi utför med stöd av ett allmänt intresse. Du måste i så fall specificera vilken behandling du invänder mot.

 

Återkalla ditt samtycke

Om du har lämnat ditt samtycke för behandling av dina personuppgifter har du rätt att när som helst återkalla detta samtycke. Du kan återkalla ditt samtycke genom att kontakta oss på kontaktuppgifterna nedan. Se dock ovan under rubriken ”Hur länge bevarar vi dina personuppgifter”.

 

Hur använder du dina rättigheter? 

Om du vill använda någon av dina rättigheter är du välkommen att kontakta oss på kontaktuppgifterna nedan. 

 

Vem är personuppgiftsansvarig?

Näsets Tandläkargrupp AB, org.nr: 556780-4942 är ansvarig för behandlingen av dina personuppgifter enligt denna patientinformation.

 

 

Patentinformationen uppdaterades senast 2020-01-25.

Att hantera en tid eller få tillgång till journaluppgifter för någon annans räkning


Enligt patientdatalagen kan vi enbart lämna ut uppgifter om en myndig person till den person som uppgifterna tillhör. Det är dessutom bara tillåtet att boka, omboka eller avboka en tid för sin egen räkning.


Det händer att personer frågar efter behandlingsuppgifter eller tidsbokningar som rör en annan myndig person. Frågorna kommer ofta från en förälder, partner eller annan anhörig.


Du kan hantera tider och journaluppgifter för dig själv, och personer som du är vårdnadshavare eller ombud för. När en person har fyllt 18 år är hen myndig och ansvarar för sin egen person. I samband med det får vi enligt lag bara diskutera information som rör hens vård med hen själv. Utöver information om behandlingar omfattar detta bland annat klagomål, förfrågningar om tider, sms-påminnelser och personuppgifter som står i journalsystemet.


Vill du att någon annan ska kunna hantera dina tider hos oss behöver du lämna en fullmakt för den personen. Skriv ut fullmakten nedan och lämna den sedan ifylld till oss


Här finns en fullmakt att fylla i.